Svepskäl till lärande

Har satt igång ett nytt arbete eller projekt med mina sjuor. Jag har egentligen inte jobbat så förut men var helt enkelt tvungen att göra ett försök. Jag vill att alla skall få testa på en teknik som handlar om att böja trä, alltså svepteknik. Det kan handla om att göra några traditionella saker som svepfat, eller en ask. Men även att använda sveptekniken till sidorna på en hylla, ett skåp eller något annat som eleverna kanske vill göra. Men det är sveptekniken som skall vara del av projektet. Jag gjorde för några dagar sen ett antal filmer som eleverna skall ha som stöd. Här kan du se några av filmerna.

 

 

Filmerna har varit en resurs för både eleverna och mig. Men det var något jag inte riktigt räknade med. Visserligen visste jag om det men hamnade ändå i dilemma då antalet mallar som eleverna skall använda för att böja sina svepfanér runt inte räckte. En mall blir ju upptagen under tiden svepfanéret torkar och det kan man räkna med tar resten av lektionen.

Något som jag egentligen alltid har haft i tankarna sen jag började flippa min undervisning är att om alla elever jobbar med samma sak räcker inte antalet verktyg. Nu har jag hamnat i detta dilemma att eleverna får vänta. Men jag tänkte inför detta att jag har ju resurser på min slöjdblogg särlaskolan slöjdar. En av dessa resurser är några slöjdquiz som ger eleverna möjlighet att utveckla sin begreppsliga förmåga.
Men under en lektion hände något som jag egentligen alltid haft som målsättning och som jag uppmuntrat. När några av eleverna hade basat (ångkokat) sina svepfaner för att kunna böja dem blev det en allmän händelse i klassrummet. Alla blev engagerade i detta arbete och de blev en samling som inte var initierad av mig. Eleverna blev intresserade över det som hände och blandade sig i processen. När de som böjde sina träbitar runt mallarna var klara med böjningen av fanéret fortsatte de att hjälpa andra elever och tipsa om hur de hade gjort. De blev lärare åt sina kamrater. Riktigt roligt att se hur eleverna blev engagerade men ännu roligare var att något som jag oroade mig för och inte riktigt trodde skulle bli bra blev riktigt bra. Nu hade jag kanske något i bakhuvudet när jag började med detta men jag blev trots det överraskad på ett positivt sätt.

Min tanke med hela projektet var att eleverna skulle få testa på en teknik som använts väldigt länge och är något jag skulle vilja kalla en traditionell slöjdteknik. Samtidigt blev projektet med svepteknik ett svepskäl för eleverna att lära sig bli resurser för varandra. Jag hoppas att kunna återkomma till detta projektet i ett senare inlägg.

Lev väl och ta hand om varandra!

One thought on “Svepskäl till lärande

  1. Ping: En liten betraktelse efter ett år med flippad slöjdsal | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

