En liten betraktelse efter ett år med flippad slöjdsal

Foto: Leif BlomqvistSportlov och ett litet andningshål med tid för eftertanke. Jag väljer att lägga den tiden på att fundera över vad året med flippad slöjdsal har gett eleverna och mig. Jag har ju gjort en del inlägg i min blogg om detta såsom Lärandet skall in i eleven, Videofilmning utvecklar tekniker, Hur ser min undervisning ut egentligen eller QR-koder öppnar fönster och många många fler. Det har varit ett omvälvande år för mig och ett nytt sätt att se på innehållet i lektionen för mig och eleverna. En del elever har faktiskt inte utnyttjat denna resurs och en del elever har fullständigt anammat tankesättet. Och det kanske inte spelar så stor roll eftersom jag inte använder den flippade slöjdsalen anpassad för varje elevs behov. Mina elever arbetar inte med samma saker med undantag av mina sjuor som nu jobbar med samma teknik men inte med samma saker, då blir min flippade undervisning en resurs som att jag skulle finnas i klassrummet på flera ställen samtidigt. Även om min tanke från början var att eleverna skall vara förberedda och komma till klassrummet och ha arbetat den resurs (jag väljer att kalla det resurs eller flip för att det inte bara handlar om filmklipp för mig) som jag genom deras loggbok gett dem inför lektionen så handlar det om elevens behov. Känner eleven att den behöver ha hjälpen så finns jag där både genom Slöjdbloggen "Särlaskolan slöjdar"Särlaskolan slöjdar och genom att jag är där i verkligheten. Oavsett vilket så har jag fått mer tid för eleverna. Jag hinner se mer, jag hinner utveckla undervisningen mer och jag hinnar framför allt se alla elever. Jag hinner hjälpa dem som inte hittar vidare själva. De elever som behöver extra stöd. Jag hinner också vara där för de elever som oftast klarar sig själva. Jag hinner mer och jag kan ge eleverna mer.

Inledningen på denna termin har dock varit tung, det har inte riktigt funkat och det beror nog främst på att jag har varit ur fas (inte känt mig helt hundra frisk). Det mynnade ut i att jag blev sängliggande en vecka i influensa och efter denna influensa har jag inte riktigt kommit igång. Det borde inte göra någon skillnad för det flippade klassrummet men trots allt så innebär det att jag inte kan handleda eleverna vidare i deras arbetsprocesser och då blir det skillnad på undervisningen. Jag trodde ju att det flippade klassrummet eller min flippade slöjdsal var oberoende av mig. Dock tycker jag det är skönt att man inte är oumbärligt.

Vid sidan av allt detta så har många olika saker dragit min uppmärksamhet till sig och det har inneburit att jag faktiskt inte riktigt kommit igång denna terminen. Kanske borde jag sålla lite i allt jag gör, för att få ytterligare tid att fokusera på min flippade undervisning.

Jag vill fortsätta att utveckla min undervisning och det innebär att jag skall bli tydligare under mina lektioner. Jag vill samtidigt att eleverna skall känna större trygghet att hitta vidare på egen hand. Det innebär att jag måste vara tydlig i alla delar av undervisningen, slöjdbloggen, samtalen med eleven under lektionen, feedforward i loggboken, de resurser som jag skapar för att hjälpa eleven vidare men även hur det ser ut i slöjdsalen. En del saker som finns i slöjdsalen finns där sen tidigare slöjdlärare och det är inget fel i det men en del av dessa saker har ingen funktion och då skapar det onödig fokus både i slöjdsalen och i elevernas medvetande.

Jag har skapat en hel bank med olika filmer under året som varit och när jag tänker efter så är det närmare hundra klipp under ett år och det innebär ju att jag har lyckats skapa ett nytt klipp var tredje eller fjärde dag. Inte illa tycker jag. Min youtube-kanal har också dragit till sig en del uppmärksamhet genom i dagsläget 123 prenumeranter som följer vad som händer. Det är spännande och riktigt roligt att så många tycker att jag gör intressanta klipp och vill följa mitt arbete. 

Ibland känns det som att slöjdbloggen som jag använder blir rörig för eleverna att hitta på och jag får väl ta mig en funderare på om jag skall skaffa mig en egen hemsida där jag kan styra mer över utseendet. är det kanske någon av er läsare som har erfarenheter som ni kan dela med er av gällande detta.

Till sist vill jag bara pusha för ett evenemang som jag verkligen älskar, nämligen O-ringen. Det är en 5-dagars tävling i orientering för er som kanske har missat detta. Nu i år går tävlingen i Skåne och nästa år så går den i min hemstad Borås. Så om du är orienterare eller kanske vill testa på en riktigt härlig sport så är O-ringen i Borås 18-24 juli 2015 ett tillfälle du inte vill missa. Då kan du samtidigt passa på att träffa mig irl. Jag vet dock inte exakt vad min uppgift kommer att vara men något kommer det säkert att bli. Välkommen!

Jag hoppas att jag får uppleva många nya möten under 2014. Det jag vet är att 2013 var ett helt fantastisk år med nya vänner, intressant möten och så många nya erfarenheter.

Lev väl och ta hand om varandra! /Leif

Annonser

2 thoughts on “En liten betraktelse efter ett år med flippad slöjdsal

  1. Ping: Min flippade slöjdsal handlar inte om instruktionsfilmer | I huvudet på en slöjdlärare

  2. Ping: En liten betraktelse efter ett år med fli...

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s