Min flippade slöjdsal handlar inte om instruktionsfilmer

DSC_0239 Ibland hör jag att personer pratar om flippad undervisning som att det handlar om att göra lite instruktionsfilmer och lägga ut dem nätet. Jag kan ju egentligen bara prata om mina tankar nu och jag säger att det handlar ju egentligen inte om instruktionsfilmer utan om mitt tankesätt i min undervisning. Jag kanske har mig själv att skylla för jag säger ofta att jag har instruktionsfilmer som eleverna kollar på inför och/eller under lektionstid. Och visst, det är det jag har, bland mycket annat. En del av min flippade undervisning är instruktionsfilmer, en annan del, kanske den huvudsakliga delen är klassrumsarbetet, eller i mitt fall slöjdsalsarbetet. Det finns andra delar också som jag inte tänker gå in på i detta inlägg men en del kan du läsa om här och här.

Varför är inte mina filmer där jag faktiskt ger eleverna instruktioner bara instruktionsfilmer och inte flippad undervisning. Utifrån vad jag skriv tidigare så är mina flippade filmer (får väl kalla dem det hädanefter) en del av undervisningen. Jag kan ju genom att jag har dem överlåta det enkla (nu får jag väl delar av lärarkåren på mig;-) ) som att ge instruktioner till de möjligheter vi numera har genom tekniska lösningar som exempelvis mina flippade filmer.

Sen kan vi använda den så viktiga lektionstiden att pröva det man få ta del av i en flippad film genom att testa, pröva och ompröva och dra slutsatser av sina egna erfarenheter ihop med innehållet i filmen och det man nyss testat. Där finns samtidigt jag med eleven. Även om jag inte är den centrala så finns jag där för att stödja, för att leda vidare, för att ställa frågor som får eleven att tänka och ibland även för att svara på frågor eller bolla frågor vidare ut i klassen så att alla får hjälpas åt att lösa eventuella problem. Om min undervisning skulle handla om instruktionsfilmer så är frågan om jag överhuvudtaget behöver finnas i lokalen. Men i min flippade undervisning blir jag (läraren) ännu viktigare för att hjälpa eleven vidare i sin utveckling även om jag inte är central i undervisningen. I den flippade undervisningen blir samtidigt eleverna viktiga för varandra genom att de får tillgång till information på ett mer lättillgängligt sätt så kan de bli resurser för varandra och sig själva. De kan se om kamrater hamnar i problem med ett projekt och vara ett bollplank med mer kunskaper än vad de annars skulle haft.

En del kanske kanske säger (eller tänker tyst för sig själva) att en lärare som flippar kan ta det lugnt under lektionen och bara ”softa” runt mellan bänkarna och klappa eleverna uppmuntrande på axlarna och säga ”bra gjort”. Det är ju faktiskt helt tvärt om. I en flippad undervisning, nu har jag bara erfarenhet av flippad slöjdundervisning, är läraren mer aktiv men det viktigaste av allt så är också eleverna mer delaktiga och aktiva. Läraren (i detta fall slöjdläraren) flyttar sitt fokus från att bara visa hur, till att diskutera varför med eleverna. Eleverna utvecklar genom detta hela tiden metakognitiva förmågor och analysförmågor något som jag tillsammans med läroplaner och stora delar av samhället anser vara mycket viktiga förmågor för framtiden.

Jag skulle vilja uppmana de som fortfarande säger eller tyst tänker, att lärare som bedriver flippad undervisning gör det för att kunna ta det lugnt under lektionerna, komma och besöka en lärare som bedriver flippad undervisning och se själva. För den som vill så står min dörr alltid öppen. Hör av er först bara så att det inte krockar med något annat. Välkomna!

Kluring:-)

Kluring:-)

Just det ja, även om min undervisning inte bara handlar om att visa flippade filmer så kanske du vill se vad mina elever ser: Här är min slöjdblogg, Särlaskolan slöjdar och här är en länk till min Youtube-kanal 😉

One thought on “Min flippade slöjdsal handlar inte om instruktionsfilmer

  1. Ping: Min flippade slöjdsal handlar inte om inst...

Kommentera

