Omtyckt av alla!

432px-Ericofon_1956_2

Jag blev uppringd av en lokal idrottsförening och tillfrågad om jag ville hjälpa dem med en sak (vad det var är oviktigt för detta inlägget) och då kom det helt självklart ett ja från mina läppar trots att jag kanske egentligen inte har tid för att hjälpa till. Mitt svar var med reservation för om min fru var hemma med tanke på att barnen är för små för att lämnas själva. Direkt efter samtalet kände jag att jag hade tagit på mig lite för mycket och att jag inte kommer hinna men tänkte samtidigt att det är kul att hjälpa till. Jag slängde iväg ett sms till min fru för att kolla om hon var hemma den aktuella kvällen och samtidigt lade jag till frågan: ”Varför kan jag inte säga nej!”. Alldeles för snabbt kom svaret: ”För att du vill vara omtyckt av alla…”

IMG_2307

Min fru är en klok kvinna som känner mig alltför väl. Hon har ju helt rätt. Visst vill jag bli omtyckt av alla, vem vill inte det. Men samtidigt ger det mycket att hjälpa till. För om jag kan hjälpa någon så kan ju kanske den personen fortsätta att hjälpa någon annan. Och den personen hjälper en tredje och så vidare. Och för att upprepa ett känt ”mantra”, tillsammans gör vi varandra bättre. Om vi hjälps åt kan vi uträtta storverk.

 

Telefonbild: CC:BY, SA http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ericofon_1956_2.jpg

Kommentera

