Inspirerad till analysflip

Bild 2014-03-27 kl. 12.52 #3Idag läste jag ett fantastiskt blogginlägg av @FrokenFlipp som beskriver hur hon en kväll la ut en bild med några frågor till sina elever. Ni får läsa själva i inlägget här. Inlägget satte genast tankar i mitt huvud och en idé dök upp om hur jag kunde göra något liknande i min slöjdundervisning. Kanske inte helt liknande men det var i alla fall inlägget som inspirerade mig och jag ville genast slänga ihop en liten film med en enkel fråga till mina elever. Nu hade jag ju inte kameran med mig till jobbet så jag gjorde som vilken slöjdlärare som helst skulle ha gjort och fixade till en hållare till min Iphone och satte igång. Det gick filma på det sättet också:-)

 

Frågan jag ställer kanske inte riktigt har med slöjden att göra men den knyter an till vad ett verktyg kan användas till och vad som är möjligt. Och i samtalet som följer kommer eleverna kunna öva på analysförmågan och att tänka utanför de givna ramarna även om det innebär att de måste använda ett verktyg på ett sätt som kanske inte var tänkt från början. Ni kan ju kolla själva och se vad ni tycker?

 

2 thoughts on “Inspirerad till analysflip

  1. Ping: Återkoppling till analysflippen | I huvudet på en slöjdlärare

  2. Ping: Tvivel leder till utveckling! | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

