Återkoppling till analysflippen

SNickarhammare Igår filmade jag en flipp som handlade om en fråga som eleverna skulle fundera över. Eftersom jag förut inte använt flippandet till hela grupper utan använt det mer som individuell feedforward (se tidigare blogginlägg) och hjälp för att eleverna skall kunna förbereda sig inför nästa lektion då eleven skall jobba vidare med sin egna process och därmed har det sällan varit behov av flippar som riktar sig till grupper med elever, även om tillfällena har funnits. Eftersom detta var ett ganska nytt tillfälle för mig så tänkte jag att jag testar en grupp först och sen får vi se hur vi går vidare. Jag har ju ganska många klasser och en del saker som man gör hamnar lätt i alla klasser som en uppgift eller en flip.

MinisågIdag hade jag som vanlig grupper med elever i slöjden och jag fick en chans att testa med en grupp och se hur det skulle gå. Frågan som ställdes var: Vilket av följande verktyg skulle du välja att ha med dig till en öde ö och varför väljer du det verktyget. Verktygen som visas upp i filmen (utan inbördes ordning) är: en fogsvans, en rasp, ett stämjärn, en batteriborrmaskin och en hammare. Du kan se flippen här:


Det jag tänkte göra med detta arbete var att använda EPA-modellen där de först inför lektionen har funderat själva. När det kom till lektionen fick de först en stund att fundera igen för sig själva och sen prata om sina tankar om frågan med en klasskamrat. När sen de hade delat med sig och kanske ändrat sig i samtalet med kamraten så var det dags att samla ihop oss i gruppen. Det viktiga i detta läge är nog att alla får dela med sig av sina tankar och det är inte viktigt att alla tänker på samma sätt. Jag är ganska förundrad över hur olika eleverna tänkte och de fick även chans att kommentera varandra och ställa fördjupande frågor om hur kompisarna tänkt. När jag gjorde filmen och la ut den på YT så måste jag medge att jag skulle nog ha tagit med sågen för att det funkar att såga ned träd med men eleverna hade många andra förslag. Stämjärn

De verktyg som eleverna såg användning av var hammaren, sågen och stämjärnet. De par som hade hammaren som sitt förslag tyckte att den var bra för att den gick att använda för byggen och för att slå saker med. De par som pratade om att ta med sågen hade lite olika motiveringar för varför, bland annat att kunna bygga hyddor för att bo i men även för att bygga flotte för att kunna ta sig iväg samt att bygga fällor för att fånga djur. Men det fanns även förslag som sa att sågen är bäst för den har en blank yta och den kan man använda för att signalera till förbipasserande skepp med hjälp av solen och genom att skicka solkatter. Stämjärnet fanns som favorit hos ett par elever och motiveringen var att har man stämjärnet kan man använda det för att skära ut nya verktyg som exempelvis hammare. Förslagen som eleverna kom med var ju alla bra förslag som visar på hur man kan använda verktyg och hur man kan lösa problem. Eleverna fick en uppgift och fick analysera sina möjligheter och tillsammans med sina kompisar utveckla tankarna vidare.

Rasp1En liten fundering. I morse innan jag åkte till jobbet så visade jag flippen med frågan för min son som är 6,5 år och bad honom fundera på frågan. Han funderade länge sen sa han att om det är på en ö så måste ju verktyget kunna flyta eftersom det är vatten runt omkring men sen ändrade han sig ganska snart och tyckte att batteriborrmaskinen skulle vara det bästa för då kunde man ju använda den genom att sätta dit en propeller och köra den för att ta sig hem. Men efter att han funderat en stund till (utan att jag egentligen hunnit säga något under alla hans fundeBatteriborrmaskinringar) så säger han att sågen nog ändå var det bästa men innan han beslutade sig frågade han mig: ”Pappa träd kan väl flyta?”, ”Ja det är nog så att de flesta träd flyter”, svarade jag. ”Då är sågen det bästa att ha med för då kan man bygga en flotte och ta sig hem igen”,svarade min son bestämt. Det som jag tycker är mest fascinerande är barns fria tankar. De tänker ofta utanför ramarna (åtminstone vuxenvärldens ramar) och det blir så befriande på något sätt.

Och ja, jag kommer fortsätta att då och då slänga ut frågor som denna till mina elever. Den får eleverna att tänka och fundera på varför och det tycker jag är bra!

One thought on “Återkoppling till analysflippen

  1. Ping: Slöjd 2.0 | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

