I morgon!

Leif Blomqvist april maj 2014 tillfällig.001I morgon skall jag åka upp till Stockholm och berätta om hur jag jobba i slöjden med min undervisning. Det flippade klassrummet kommer ligga i fokus men även hur jag med hjälp av digitala hjälpmedel kan möta eleverna där de befinner sig. Men bara för att göra detta klart en gång för alla. Det är inte tekniken som är det centrala, det är inte heller att jag jobbar med modellen det flippade klassrummet som är det som bär upp min undervisning. Det som bär upp min undervisning är det som händer i huvudet på eleven under undervisningen och kanske är det också det som händer i huvudet på mig som är det mest intressanta med undervisningen. Det är inte hur snabbt en elev kan slå i en spik eller hur rakt eleven slår i spiken utan att eleven vet varför den skall slå i spiken eller vad som påverkar kvaliteten i just det eleven håller på med. Därför är det inte heller vilken teknik jag använder i min flippade undervisning som är det viktiga för eleven måluppfyllelse utan det som händer på lektionen och i huvudet på eleven.

Leif Blomqvist april maj 2014 tillfällig.006Jag kommer trots det prata om hur jag använder tekniken som en resurs i min undervisning. Min föreläsning kommer handla om min förändringsresa från att jag ville att eleverna skulle komma till mig till att jag möter eleverna där de befinner sig. Det kommer handla en del om de förändringar jag gjorde i realiteten i min undervisning och i mitt tankesätt. Jag kommer utgå från hur det var i min undervisning förut och hur jag ville att det skulle vara. Jag skall också berätta hur jag flippar min undervisning och låter eleverna förbereda sig inför lektionen genom olika digitala resurser, där ibland filmer från min youtubekanal som jag länkar till genom slöjdbloggen Särlaskolan slöjdar. Det finns också andra digitala hjälpmedel som jag under min föreläsning kommer lyfta upp och berätta om. Jag hoppas och tror att jag kanske kommer väcka en eller annan tanke bland de drygt 200 deltagarna och kanske blir det någon av dem som påbörjar samma resa som jag gjorde för drygt ett år sen. Hur som helst kommer det bli riktigt spännande och roligt att dela med sig. Jag hoppas att vi ses där

4 thoughts on “I morgon!

Kommentera

