På väg…

Rubriken kan syfta till att jag är på väg till Stockholm för att föreläsa om min undervisning med den flippade slöjdsalen. Det kan också syfta till mitt förhållningssätt vilket jag kommer till längre fram i inlägget. Konferensen jag är på väg till är ett arrangemang som blev så fulltecknat att Skolporten gjorde en kopia på konferensen om en månad. Det är kanske inte så konstigt att det blir så mycket intresse för innehållet är riktigt spännade. Se bara själva

– Slöjdens estetiska uttrycksformer – olika sätt att arbeta in mening och uttryck i material
– Att blogga med elever i slöjden
– Bedömning och betygsättning utifrån Lgr11
– Ämnesöverskridande temaarbete
– Flippad slöjdundervisning i praktiken
– DIY, craftivism och gerillaslöjd – inspiration i vardagen
– Integrerad slöjdsal – möjligheter och utmaningar
– Learning study i slöjd -hur går det till?
– Hur arbetar du med slöjdportfolio och slöjdlexikon?

Den delen som handlar om flippad undervisning i praktiken är den del jag kommer hålla i och jag kommer självklart utgå från min undervisning och som rubriken lyder så berättar jag i min föreläsning om hur jag praktiskt arbetar med det flippade klassrummet. Men jag kommer även visa hur jag använder digitala resurser som ett medel för att få eleverna att nå längre och att öka sin medvetenhet och kunskap.

Men rubriken på inlägget kan också syfta till mitt förhållningssätt som lärare. Ett förhållningssätt som riktar sig till mig själv och min vilja att utveckla mig själv. Men bara för att jag är på väg och utveckla mig så innebär det inte att jag slutar titta bakåt. En blick bakåt kan hjälpa mig att styra mig rätt mot mina mål.

  • Jag är på väg mot en roll som lärare där jag möter ALLA elever på deras villkor.
  • Jag är på väg att att hitta nya vägar att utveckla mig själv.
  • Jag är på väg att hitta nya digitala resurser till min undervisning.
  • Jag är på väg mot nya mål.
  • Jag är på väg men glömmer inte av att kolla vartåt.
  • Jag är på väg att utveckla min undervisning.
  • Jag är på väg att lösa problem.
  • Jag är på väg att utveckla min flippade slöjdsal
  • Jag är ALLTID på väg….

och jag vill vara på väg för den dag jag stannar av i min utveckling så kanske jag inte kan vara lärare längre. Det kanske är därför jobbet är så givande och aldrig tråkigt. Så för att avsluta detta inlägg men absolut inte sökandet så säger jag som Lotta Karlsson. Jag heter Leif. Jag är lärare och jag älskar mitt jobb!

Kommentera

