Reflektion i denna änden av terminen

Under våren har jag varit ute och föreläst om mina tankar som jag har nämnt i ett annat Leif Blomqvist april maj 2014 tillfällig.001inlägg. Nu när terminen börjar närma sig sitt slut har jag funderat lite över vad som hänt under våren. Det kostar på att vara ute och föreläsa. Dels för mig själv som kanske tappar fokus från undervisningen men utan att tappa fokus från utvecklingen.

Men det ger nästan mer och jag utvecklar mina tankar när jag träffar andra lärare. Jag kan testa mina tankar och få feedback tillbaka. Den finaste feedback jag har fått är att andra lärare arbetar på samma sätt och det är riktigt roligt att vara en inspirationskälla för andra. En del tar ett helt koncept och en del tar vissa delar och oavsett vilket de gör eller om de kanske inte har fått inspirationen från mig så vet jag att tillsammans kan vi göra stordåd. En annan form av feedback är den jag dagligen får av elever som tycker det är roligt och givande att ha möjlighet att få reda på mer om slöjdarbete och om hur de skall klara sina projekt. När eleverna uttrycker att de tycker att mitt undervisningsätt är bra spontant utan att jag bett om det så vet jag att jag är på rätt spår. Finare feedback kan man inte få:-)

Att förstå varför du skall ta stegen men också hur är vikitgt

Att förstå hur du skall ta stegen är viktigt men viktigare för att klara nästa hinder är att förstå varför.

Jag har ju låtit en del av mina instruktionsfilmer eller flippar växa fram ur behovet som eleverna har och under terminen har jag tagit ett steg vidare genom att reflektionsfilmer skall växa fram ur de frågor som eleverna har. Om flera elever har samma funderingar eller tankar så kan det vara lämpligt att ta upp det till en allmän reflektion. Men det kan även vara saker som jag vill ta upp som jag vill väcka reflektion kring. Men själva grundtanken är fortfarande att jag skall flippa min undervisning. Jag skall inte göra instruktionsfilmer som jag har sett att en del benämner det. Visserligen går mina flipfilmer att använda som instruktionsfilmer men då missar ju eleven hela tanken med att kunna reflektera kring varför under lektionen och då fastnar vi ju i ”hur-frågan” som jag ville lämna för att satsa på att eleverna skall förstå varför. Missförstå mig inte nu, ”hur-frågan” är inte oviktigt men den får inte vara det vi fokuserar på i undervisningen. Jag vet att jag kommer fortsätta under hösten med att göra nya spännande flippar som skall leda eleverna vidare mot en djupare kunskap.

Jag ser fram emot en givande höst med en del föreläsningar men även rolig undervisning där eleverna ges möjlighet att utvecklas i sin egen takt och efter egna förutsättningar. Jag vet att jag skall göra allt jag kan och har möjlighet till för att alla elever skall vara den de har möjlighet till. Tänker du också fortsätta att möta eleverna på deras villkor?

DSC_0219

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s