Falla omkull och resa sig igen!

Jag tittar gärna på film och en del repliker sätter sig fast i hjärnan. En del bara för att de är lite lustiga, en del för att de låter bra och andra för att de säger något till mig. En sådan replik är när en pappa säger till sin son: -Vet du varför vi faller omkull? Sonen svarar smått förvirrat: -Nej! Pappan svarar då: -Det är för att du skall lära dig att ta dig upp på fötter igen.
Detta replikskifte har etsat sig fast i mitt medvetande och jag ser tydliga likheter till mitt förhållningssätt till lärande och hur jag och andra lär oss. Kanske är det inte så att jag varje dag faller omkull men jag gör misstag och dessa ger mig erfarenheter. Erfarenheter som gör att jag lättare klarar nästa situation. Genom att jag låter mina elever lösa problem och att jag tillåter dem att göra fel så ger jag dem erfarenheter som gör dem rustade för framtiden. Jag låter mina elever, precis som jag själv, helt enkelt samla på misstag (läs erfarenheter) och jag kommer förmodligen inte någonsin hinna få en komplett samling. Men jag tänker aldrig sluta att samla på dem.

Kommentera

