Senaste projektet med år 9

Ni vet den där känslan när alla, och då menar jag alla, elever i klassen kommer igång och jobbar frenetiskt för att nå ett mål eller komma till en viss punkt i ett projekt. Jag vill berätta om ett sådant projekt eller om en sådan stund.

Under veckan har vi, min kollega i de mjukare delarna av slöjden, satt igång nya projekt i alla klasser vi haft och ett av dessa är år nio som kommer jobba med ett projekt i slöjd som vi kallar ”popkonst” men som kanske skulle kunna kallas ”sitta med Andy Warhol” Projektet går i korta drag ut på att eleverna skall göra en modell av en stol med inspiration från Andy Warhols konst.

Skärmavbild 2014-08-22 kl. 22.29.27

Projektet är ett slöjdprojekt där hårda och mjuka material ingår! Denna bild visar bara en liten del av planeringen av projektet.

Jag vet inte exakt vad det var som gjorde det, men eleverna satte verkligen igång och jobbade med att utveckla sina idéer till sina stolar. Kanske var det den fina inspirationen som min kollega, Anna-Sofia hade ordnat som beskrev Andy Warhol och hans konst som de skulle utgå ifrån eller kanske var det just det att de jobbade med varandra och gav varandra tankar och tips om hur de kan utveckla sina idéer vidare som gjorde dem så inspirerade. Jag vet faktiskt inte men nu har de kommit så långt att en del av eleverna skall börja ta fram material till sina stolsmodeller. De kommer ta hjälp av filmer, av handledning under lektionen och av varandra. Vi kommer avsluta allt med en utställning mitt i skolan, i biblioteket då det också kommer finnas redovisningsfilmer som beskriver deras processer från idé till färdig produkt. Jag hoppas att få återkomma till detta senare under terminen då projektet kommit längre och jag har mer att berätta.

En av de stora vinningarna med detta projektet är att eleverna jobbar tillsammans med en kamrat (jag vet att vi i planeringen skrivit ensam eller tillsammans med en kamrat och detta har vi gjort för att ge de som hellre vill jobba ensamma möjligheten till det) vilket innebär att de alltid har någon att diskutera sitt arbete med. Med tanke på att det är ett projekt som handlar om hårda och mjuka material så innebär det också att vi är två lärare som samarbetar om projektet. Vi är två som planerar, vi är två som ger eleverna feedback, vi är två som delar på våra tankar och det gör att vi utvecklas med hjälp av varandra. Tillsammans blir bi bättre. Än så länge har jag inte hittat några negativa aspekter med detta projektet. Om jag hittar några så lovar jag att återkomma till det längre fram och kanske kan jag visa en eller flera av de filmer eleverna skall göra som redovisning av sitt projekt.

Det var ett kort nedslag i undervisningen i slöjd med år 9 på Särlaskolan. Vad gör ni hos er?

2 thoughts on “Senaste projektet med år 9

  1. Leif, det låter som ett så bra projekt och jag kan verkligen skriva under på arbetssättet ”tillsammans”. Jag märkte förra året att det lyfte undervisningen mer än ett snäpp. Fantastiskt kul att läsa.

Kommentera

