Fredag och lärande med nya verktyg

Uppstarten av terminen har rullat på och jag skall inte ljuga, jag har varit trött och terminsstarten har inneburit utmaningar. Det har varit mycket som hänt på jobbet en del förändringar och en del nytt. Jag har dels en ny utvecklingstjänst på skolan och dels har jag kvar min förstelärartjänst. Har inte riktigt hunnit med allt som jag velat göra och därför har det också varit ganska tyst från mig både på twitter och på bloggen. Jag tänker att det är ändå eleverna som är det viktigaste när det gäller mitt jobb och därför har fokus hamnat på dem.

Men de senaste dagarna har det vänt och jag har börjat känna att jag kommer ikapp och det har också inneburit att jag hunnit med att testa lite nya grepp i slöjden. I överskriften skriver jag nya verktyg och då blir det naturliga att en del tänker kanske är det ett nytt stämjärn eller en ny såg han har testat. Och det skulle det kunna vara men de som känner mig förstår att jag menar lite digitala verktyg som kan hjälpa eleverna att lära sig mer och på nya sätt. Jag var på en tvådagars utbildning med Joakim Thornström där vi delatagren verkligen fick testa på och lära oss massor av trevliga och lärande verktyg. Ett av dem var Kahhot som är ett kollaborativt quizprogram där eleverna ensamma eller tillsammans med kompisar svarar på ett antal frågor på tid. Rätt svar visas efter varje fråga och det blir Skärmavbild 2014-09-12 kl. 14.46.31återkoppling med poäng. Det blir en aning summativ bedömning men å andra sidan är det också formativt eftersom rätt svar visas och man får möjlighet att lära sig. Men nu när jag har testat det i två grupper så är min bedömning att det är ett roligt och lekfullt sätt att lära sig mer av begrepp och annat inom ämnet. Det går till så att jag kopplar min dator till projektorn och sätter igång quizet, eleverna kopplar upp sig med en pinkod som är unik för varje gång och skriver i ett ”nickname” som kan vara deras egna namn också. Sen sätter jag igång quizet och frågan syns på duken och eleverna svarar i sina datorer, paddor eller smartphones. Jag har gjort ett enkelt testquiz som ni gärna får testa. Ni hittar det här.

Ett annat digitalt verktyg var ett jag använde till en grupp som skulle ha vikarie. Verktyget heter Puppet pals och är ett animeringsverktyg som går att använda för redovisning m.m. Jag användedet som informationsverktyg till gruppen för att de skulle veta vad de skulle jobba med när de hade vikarie. Ni som jag vet att har man en vikarie så får man ibland förbereda på olika sätt så att lektionen skall gå så bra som möjligt. Jag gjorde det på detta sättet.

Jag hoppas att få återkomma med fler tips och idéer på verktyg som kan fungera i slöjden och för att öka elevernas lärande. För till syvende och sist så är det ju eleverna lärande och utveckling som vi skall åt oavsett om det handlar om att använda digitala eller analoga hjälpmedel.

Utveckla förmågor och kunskap skall alltid vara i fokus.

Utveckla förmågor och kunskap skall alltid vara i fokus.

Kommentera

