Utvärdering och reflektion i slöjden

Efter en slöjdlektion i dag med år 4 ställde jag några frågor till eleverna. Jag ville veta hur de tänkte och hur de upplevde lektionen. Jag försökte använda de uttryck som använda i kursplanen och koppla dem även mot de långsiktiga mål som finns i kursplanen. Jag använde mig av metoden E (enskilt) P (par) A (alla) och eleverna kom med många kloka tankar. En del behövde hjälp med att utveckla sina funderingar och andra klarade det bättre på egen hand. Det bästa var att gruppen kom själva fram till de saker som var tanken med lektionen. Vi pratade om idéer och uttryck i samband med att de jobbade med sina skålar. Vi pratade om verktygshantering och hur verktygen som de använde fungerar och vi pratade även om materialets egenskaper. Allt utifrån elevernas egna förutsättningar. Samtidigt som vi i grupp genomförde denna utvärdering av lektionen så blev det samtidigt en analys av arbetsprocessen och eleverna blev delaktiga i lärandet.

IMG_1891

 

Vi kom in på på tre av de långsiktiga målen under lektionen som trots allt bara var 60 minuter. Det är ganska häftigt vad mycket eleverna lär sig under kort tid. Jag tycker att EPA-metoden är ett bra sätt för att arbeta med reflektion och utvärdering i slöjden. Ett sätt där eleverna kan dela med sig och bidraga till varandras kunskap. Även om jag har som mål att använda en del digitala hjälpmedel i slöjden så funkar det inte alltid med tanke på att de yngre eleverna på skolan inte har samma tillgång till ipad och datorer. Jag hade trots det lite hjälp av en film i början av lektionen men det vi måste komma ihåg är att digitala hjälpmedel är just hjälpmedel och det viktiga är vad vi vill skall hända i elevens kunskapsutveckling.

One thought on “Utvärdering och reflektion i slöjden

  1. Ping: Process | Pearltrees

Kommentera

