Positiva saker händer…

Uppdatering av nuläget

Jag har hittat några nya appar och redskap på nätet som just nu håller på att testas och utvärderas. Går det använda dem i undervisningen?

Har bokat resa och hotell till Skolforum för att titta på prisutdelningen av Guldäpplet. Även om jag inte vunnit något pris så är det fantastiskt att kunna komma dit och träffa många härliga pedagoger. Samtidigt tänkte jag passa på att ara med på några intressanta föreläsningar.

På grund av ett nytt uppdrag som tar en del tid har jag fått lite mindre tid över till utveckling av min egna undervisning men även praktiska saker så som slöjdsal- och verktygsunderhåll. Nu har jag hittat en lösning för hur jag skall planera min tid. Känns skönt och oron över att inte hinna med har i stort sett försvunnit eller åtminstone minskat markant. Nya sätt att se på saker och ting skapar möjligheter

IMG_1766I min slöjdgrupp där jag använder Moxtra som loggboksverktyg har det uppstått spontana utvecklingsmöjligheter. I syftet att kunna hjälpa eleverna vidare i sin arbetsprocess har jag velat hitta ett enklare verktyg än loggboken i den lärplattform vi har i kommunen. Moxtra är enkelt och lätt för eleverna att förstå. När vi startade upp arbetet med appen myllrade det av kontakter via appen i slöjdsalen. I appen kan man organisera grupperna eller ämnena med pärmar (binders). En elev hade en pärm som inte jag hade gjort och jag undrade vad det var för pärm. Eleven berättade att det var en pärm som de hade för att kunna hjälpa varandra med läxor och annat skolarbete på kvällarna. Min tanke att appen skulle utveckla eleverna i slöjden men det ledde till att hela skolarbetet utvecklades.

Min kollega och jag har satt igång ett projekt med år nio där de skall göra modeller av stolar med inspiration av popkonst och Andy Warhol. De skall tillsammans med en kompis jobba med sitt projekt och det är så roligt att se hur de bidrar till att utveckla varandras tankar. Tillsammans blir vi bättre.

DSC_0034Har fått tennisarmbåge som gör att det smärtar ganska mycket och det gör att jag blir trött. Nu har jag fått tid hos en naprapat och jag känner stor förhoppning att smärtan kommer att försvinna.

På skolan har vi inte haft ett bra ställe för att ställa ut slöjdföremål som eleverna har gjort. Visserligen har vi ju tagit en del bilder och visat upp det på det sättet men nu har vi en fysisk plats att ha utställningar. Känns bra!

Omdömena inför utvecklingssamtalen för denna termin är gjorda. Det innebär inte att jag slutar att ge eleverna feedforward. Den viktigaste feedforwarden jag kan ge eleven är den som sker varje dag och varje sekund i mötet.

Hela känslan från stort till smått känns positiv och jag känner förhoppning om att utvecklas vidare i min roll som lärare och människa.

Och sist men definitivt inte minst. Jag har en underbar fru och två fantastiska barn.

IMG_1733

Kommentera

