Dagens smiley-fråga!

Jag har länge genomfört snabba utvärderingsfrågor i slutet av lektionerna s.k. exit pass i syfte att utvärdera lektionen och lärandet för att kunna förbättra och anpassa undervisningen. Utvärderingarna har tyvärr oftast handlat om hur eleverna tycker att lektionen varit, deras arbetsinsats eller kanske om de har lärt sig något nytt. Det sistnämnda är kanske ganska självklart med tanke på att jag har som grundsyn att det är omöjligt att inte lära sig något nytt oavsett vad man gör. Jag har även sett andra ställa liknande frågor som svaras på med hjälp av smileys. Jag gillar idén att eleverna på vägen ut genom dörren snabbt kan ge ett omdöme nästan som de man kan ge i vissa affärer genom att trycka på en av tre knappar. En glad, neutral eller ledsen smiley. smileysJag gjorde helt helt enkelt inplastade smileysar i tre olika varianter där jag snabbt och enkelt kan få svar på frågor som jag ställer till eleverna. Frågorna kan precis som jag nämnt förut vara av karaktären hur lektionen har varit men jag tycker det är mer intressant och utvärderande att fråga om ett givet moment eller en sak som vi pratat om på lektionen. Då kan jag kolla av hur eleverna känner att de hänger med i det centrala som tagits upp under lektionen och jag får en fingervisning i hur jag skall inleda nästa lektion.

Kommentera

