Spår på andra sidan atlanten

Satt lugnt nu på fredagskvällen och slötittade på facebook och såg då ett inlägg i flippa klassrummet-gruppen av Jon Bergman. Kollade snabbt på inlägget som handlade lite om olika tekniska lösningar på att flippa sin undervisning och lite annat och längst ner hittar jag mig själv och min kanaltrailer. Lite häftigt är det att på en amerikansk sida och inte vilken sida som helst utan en sida som Jon Bergmann och Aaron Sams driver, bli omnämnd och uppvisad som ett exempel på flippad undervisning. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag träffade Jon för över ett år sen och de spår han satte hos mig. En riktig inspiratör som gav mig nya idéer och tankar. Och tydligen har jag också satt en del spår hos honom och det märktes inte minst i det inlägg han gjorde i sin blogg efter mötet. Läs det här: http://flippedclass.com/flipped-class-sweden/

Jag känner mig stolt och lycklig över att jag inte bara sätter spår här utan även på andra sidan atlanten. Kul!

2 thoughts on “Spår på andra sidan atlanten

  1. Hej Leif!
    Jag har precis blivit antagen till grundlärarprogrammet årskurs 4-6 där jag har som mål att i slutändan bli slöjdlärare inom både trä och textil. Jag snubblade över din sida via lite google-sökningar och blev intresserad utav det här med flippad undervisning. Jag har försökt leta reda på information men det är svårt att få ett begrepp om vad det innebär. Jag skulle bli jätteglad om du kunde förklara lite kort för mig vad flippad undervisning är för något. För övrigt driver du en intressant och informativ blogg som jag kommer fortsätta att följa 🙂

    Med vänliga hälsningar
    Samuel Ahnberg

    • Har lite ont om tid nu, jobbar med o-ringen och skall iväg på ett möte, så det blir den korta varianten nu så berättar jag gärna mer sen. Kort sagt så betyder modellen flippad undervisning att eleverna förbereder sig inför ett undervisningspass genom att kolla på ett av läraren angivet filmklipp som tar upp det som undervisningen skall handla om. Det kan likaväl handla om att läsa en text eller fundera över ngt och det finns säkert andra sätt att förbereda sig på.
      När sen lektionen genomförs är eleven förberedd och kan jobba med djupare förståelse och problematisera kring lärandeobjektektet (alltså den förväntade inlärningen eller det som lektionen skall handla om eller lära ut).
      Det många gånger så svåra arbetet med att förstå undervisningen kan avhjälpas genom att tid frigörs under lektionen så att eleven har möjlighet att först i skolan istället för hemma efter lektionen.
      Hoppas det hjälper dig lite. Ganska generaliserande men jag har skrivit lite om hur min undervisning såg ut för något år sen (undervisningen har förståss utvecklats vidare sen dess, men kanske kan hjälpa dig att förstå mer) som kanske kan belysa frågan också. Du hittar det inlägget här: https://slojdlararen.wordpress.com/2013/05/15/hur-ser-min-undervisning-ut-egentligen/

      Leif

Kommentera

