Längre pass i slöjden!

Jag har egentligen varit för att ha slöjd varje vecka och då runt 80-90 minuter. Tanken med att ha slöjd varje vecka tycker jag är bra för att om eleven är sjuk försvinner inte så mycket tid och det är lättare att hålla igång tanken om det är stadigt återkommande slöjdlektionen. Arbetsprocessen blir levande.

Nu har jag en annan syn på det hela. Genom att jag skall byta skola mitt i terminen (jag sökte en tjänst på en annan skola och fick den) så blir det lite tråkigt för niorna som måste byta slöjdlärare i slutet av sin grundskoletid. För att ge dem lite extra tid i slöjden så har jag erbjudit dem en förmiddag i slöjden för att de skall få chansen att visa mig mer förmågor och att jag även skall se deras kunskaper mer och bättre. Och det har sina fördelar att ha långa slöjdpass. De kommer igång och kan jobba utan avbrott för städning och annat. De har längre tid att fundera över kreativa lösningar för att de slipper känna sig stressade över att tiden inte räcker till och de måste prestera synliga resultat. Det blev en helt annan stämning i klassrummet när eleverna kände att de hade tid att jobba.

Eleverna själva var nog tvådelade när det gäller att det var bra eller ej. De tyckte att det var bra och att det hade hunnit mycket med det praktiska men samtidigt insåg de att om man har längre pass men mer sällan så hinner man glömma av mellan slöjdtillfällena och då tar det längre tid att komma igång.

Nu står jag här splittrad utan anledning men i mig gror en tanke hur mycket man kan åstadkomma genom att förlänga slöjdpassen något. Nu ligger det kanske utanför mina händer men jag kan ändå försöka påverka genom att berätta vad det ger för eleverna att få längre sammanhängande pass. Hur tycker ni andra slöjdlärare?

IMG_0576

Kommentera

