Hitta en paus

Att arbeta med händerna kan vara riktigt avslappnande och inspirerande. Det ger en frihetskänsla som ger en känsla av att vilja ha mer och testa nya saker. Att arbeta med slöjd i skolan kan vara den andningspaus som en del elever behöver i skolan. Lika gärna som att matematikundervisningen är en skön inspirerande lucka i skolvardagen eller något annat ämne kan vara inspirerande för någon annan elev. Att hitta den paus som ger ett mervärde är viktigt för alla människor.

Men bara för att jag säger paus så menar jag inte att det är en stund utan utveckling. Det är tvärtom en stund som sker med mycket utveckling. Jag menar att om du trivs med något så vill du veta mer. Du lägger omedvetet ner mer arbete för att lära dig mer. Du gör det för att du tycker det är roligt och du vill lära dig mer. Att hitta denna stund för paus är viktig. Du behöver ha roligt och känna dig inspirerad för att komma vidare i ditt lärande.

Jag försöker få fler elever även de som inte känner sig inspirerade att känna glädje och lycka när de är i slöjden. Detta försöker jag göra genom att vara närvarande med eleverna i slöjdsalen, vara närvarande i deras utveckling och lärande. Jag försöker också möta eleverna i deras utveckling genom att skapa resurser i undervisningen. Många av dessa resurser är digitala resurser som exempelvis, dokument med verktygsnamn, memory, quiz, filmer, qr-koder, steg-för-steg instruktioner m.m. Det finns ju ingen universallösning utan jag söker hela tiden efter nya verktyg som kan hjälpa eleverna vidare.

Jag tror att eleverna upplever att jag är närvarande hela tiden och att de kan komma vidare i sin utveckling. Jag märkte det häromdagen då ett antal elever, som nyligen fått reda på att jag skall flytta till en annan skola (jag berättar mer om det i ett senare inlägg), kom och kramade om mig och tyckte att jag inte får sluta på skolan. De skulle hålla fast mig tills jag stannade. Det värmer att få höra en sådan sak och jag tror att jag har min paus när jag får arbeta tillsamman med eleverna i undervisningen på skolan. Det är eleverna som gör att jag utvecklas och lär mig nya saker hela tiden. Det är med eleverna i undervisningen som jag har som roligast och det är tillsammans med dem som jag hittar min inspiration.

Kommentera

