Du som vet…

Det händer att människor kommer till mig med frågor. Ibland handlar de om slöjd och ibland handlar de om IKT och teknik men det kan lika gärna handla om andra saker. Men när frågorna handlar om slöjd eller IKT händer det att frågeställarna använder ”du som vet allt om detta” i samband med frågan. Detta ställer till det för mig. Det innebär att frågeställaren har höga krav på att jag skall vara någon form av expert. Jag vet att jag faktiskt vet en del men långt ifrån allt. Och det är inte huruvida jag vet allt som jag vill belysa här utan just vad frågorna gör med mig.

När jag får en fråga eller om det dyker upp en fråga i min skalle så tror jag att jag sällan känner mig säker på svaret. Samtidigt som jag formulerar svaret börjar jag ställa mig frågor som gör att jag inte längre är säker på om jag har rätt. Och det är ganska lustigt. Ju säkrare jag tror att jag är på något desto mer fundersam blir jag på om det verkligen är så. Är det någon mer som känner igen sig i detta?

3 thoughts on “Du som vet…

  1. Absolut! Så är det hela tiden och jag tror att det är det förhållningssättet som gör att vi hela tiden lär oss nya saker. Tror man att man vet allt behöver man ju inte lära sig nåt nytt, eller hur?

  2. Någon känd person, vars namn jag har glömt bort, har sagt att: Ju mer man lär sig, desto mindre vet man.
    Och så är det nog och jag tror vi har alla mött personer som har kombinationen att de inte har lär sig så mycket, men vet desto mer.

Kommentera

