Vikarie eller ej!

Sitter just nu som vikarie för en lärare på skolan som skall genomföra muntliga nationella prov och funderar lite på om huruvida det är rätt eller fel att jag skall ta min planeringstid för att hoppa in för andra lärares lektioner. Jag menar i mitt ämne slöjd, har jag inga nationella prov, och därmed inte på samma sätt beroende av att andra täcker upp för mig. Men de gånger jag har varit hemma och vabbat eller varit sjuk är det sällan så att andra lärare på skolan täcker upp för mig. Nu vet jag att det kan vara svårt i ett praktiskt-estetiskt ämne och säkerheten kan vara det som är problematiken. Men det kanske går att göra annat som funkar för just den läraren. Det är ju inte så att jag börjar förklara derivator när jag hoppar in som vikarie i matematik, förklarar metabolism i hem & konsumentkunskap eller försöker förklara 1800-talet litteraturhistoria i svenskundervisning när jag vikarierar i svenska. Det blir oftast något lite lättare som jag ”klarar” av. Just idag blev det läsning i en tidning och instuderingsfrågor. För mig handlade det om att förklara ord som eleverna inte förstod fullt ut och det klarar till och med jag av;-)

Jag hoppar visserligen gärna in och hjälper andra lärare dels för att det är kul att testa lite annat och att träffa eleverna i andra situationer men skulle vilja att det är likadant åt andra hållet. Nu hade jag en extra timma över eftersom åttorna är på prao men den timmen skulle jag ju lägga på lite extra städning och småplock i salen. Saker som jag inte hunnit med för att tiden sällan räcker till för allt smått och det blir ofta lite extra tid i slutet av dagen för att göra klart. Slutligen vill jag bara understryka att jag gillar tanken att vi skall hoppa in hos varandra och hjälpas åt. Vi skall dela på arbetet så mycket som möjligt för att tillsammans blir vi bättre.

Hur löser ni dessa frågor på er skola?

2 thoughts on “Vikarie eller ej!

  1. Hej, och tack för alla bra tips och filmer. Sitter just nu och försöker förbereda mitt material för åk5 när övriga skolan skall ha NP. Jag kommer att ha samma lektion 80min för tre klasser, är inte klar än. troligen en verktygstävling, filmer om svarvning, sammanfogning (dina filmer kommer till hjälp) letade efter en flipp om skölpning av sked. avslutar med att gå igenom verktygen så att alla har rätt svar.

Kommentera

