Flippad!

Jag har ju under några år byggt upp en flippad slöjdundervisning på Särlaskolan och det har fungerat bra. Stundtals har jag flippat undervisningen och stundtals har jag inte det men jag har alltid haft flippad undervisning i tankarna. Jag har skrivit om det förut men kort gick min undervisning ut på att eleverna (som alla jobbade med egna projekt) dokumenterade sin process i loggboken i vår lärplattform. Jag kunde där de behövdes skicka länkar till resurser som eleverna kunde titta på inför lektionen. Det innebar att de var mer förberedda på det som de skulle göra. Vissa av eleverna var så medvetna att de visste ungefär hur de skulle gå vidare och därmed kunde de själva förbereda sig genom att söka på slöjdbloggen http://sarlaslojd.wordpress.com inför lektionen. En del gjorde inte sina förberedelser förrän de kom till lektionen men det hade alltid tillgång till bloggen. På bloggen finns det massor av material som handlar om slöjden, alltifrån materialkunskap och filmer om teknik o.d. till quiz och inspiration. Den hade blivit ett nav i undervisningen i slöjd på Särlaskolan. Även om min undervisning fungerade bra på Särlaskolan så var det min enda erfarenhet av skolan och jag kände att jag behövde ha ny inspiration och nya erfarenheter. Så när det blev ett jobb ledigt på Sandgärdskolan sökte jag det och fick det.

Så nu när jag har börjat på en ny skola där datorn inte har funnits med i samma utsträckning i undervisningen i slöjden som jag har haft i min tidigare undervisning har jag ställts inför ett dilemma. Eleverna har datorer och jag vill köra på med flippad undervisning, men eftersom det är mitt i en termin så blir det till att köra vidare med den undervisning som har varit på skolan fram till nu. Det blir lite underligt om jag helt plötligt mitt i pågående termin gör ändringar för eleverna. Jag tänker att det får vänta till nästa termin. Men samtidigt så har jag pratat med mina elever om hur jag har jobbat och de tycker att det verkar kul att faktiskt få jobba mer med datorn som hjälpmedel i slöjden. Så även om jag inte på allvar sätter igång med flippad undervisning förrän till hösten i år så kommer jag använda mina tankar, mina filmer, mina resurser i undervisningen. Jag kommer fortsätta att producera filmer som jag publicerar på min youtube-kanal och på slöjdbloggen samt andra resurser som kan hjälpa eleverna. Redan nu efter två veckor har jag fått många uppslag som står på att filma-listan. I salen kommer lite QR-koder och webadresser upp så att eleverna kan ta del av dem vid behov. Inte så mycket flippat med det men det blir en smygstart.

En annan sak som jag har sett nu är att när jag flippar i slöjd och vill förklara exempelvis en maskin, låt oss säga pelarborrmaskinen, så stämmer inte de förklaringar jag har gjort på min tidigare skola. Jag behöver byta ut en del av filmerna som faktiskt är beroende av det fabrikatet på maskinen eller typen av material e.d. Det som jag tänker är att då får jag en chans att göra om de filmerna som jag har gjort. Jag kan göra dem bättre och mer tydliga. Jag har ju faktiskt lärt mig lite under de år jag flippat min undervisning. Jag antar att det problemet kan uppstå i flippad slöjd om man försöker hålla filmerna personliga och så tydliga som möjligt. Men samtidigt har jag massor med filmer och resurser som fortfarande är tydliga och personliga men inte är bundna vid en viss sal eller en viss typ av maskin.

IMG_0576

Vill ni kolla upp mina resurser är ni varmt välkomna att kolla på bloggen eller min youtube-kanal. Jag har även en facebook-sida som heter ”slöjdläraren Leif Blomqvist”. Ni är välkomna att följa/prenumerera/gilla dem alla.

3 thoughts on “Flippad!

  1. Ping: Slöjd | Pearltrees

  2. Som ny kollega är jag glad att du inte dundrar på, då har ju jag chansen att kanske delta och se hur du introducerar det flippade klassrummet i ett praktiskt ämne. Jag har ju gjort några försök själv men kanske inte nått ända fram.

    • Vi får väl se hur jag gör Malin. Många av eleverna har projekt igång och dessa får de fortsätta jobba med. Sen när jag kan kommer jag introducera mina tankar mer för eleverna.

Kommentera

