Första veckorna

Det senaste har jag varit nybörjare på jobbet igen. Mina första två veckor på Sandgärdskolan där jag numera har min arbetsplats är avklarade. Slöjdläraren på Sandgärdskolan skall gå i pension och jag skall ta över. Jag har fått gå tillsammans med honom under ett par veckor. Vilken ynnest det är att få gå tillsammans med den avgående läraren, som också var min handledare när jag studerade till slöjdlärare för nästan 15 år sen, och verkligen lära känna eleverna i lugn och ro. Kanske borde det vara ett krav när man skall hoppa in mitt i terminen. Jag har iallafall hunnit se lokalen, hitta utvecklingsbehov och se andra små saker som jag lägger till på min attgöra-lista. Det kommer ta en stund att få till slöjdsalen och undervisningen så att den återspeglar mina tankar med slöjdundervisningen men det viktigaste är ju att alla eleverna får fortsätta att utvecklas och känna glädjen i att slöjda. Jag pratade häromdagen med några av eleverna om mina tankar när det gäller undervisningen och hur de digitala kan användas för att komma vidare. De verkade tycka att det är en bra idé men jag kanske inte skall dra på för fulla spjäll från början utan successivt öka den digitala delen av undervisningen.

IMG_2886

Slöjdsalen på Sandgärdskolan

 

IMG_2885

Slöjdsalen på Sandgärdskolan

 

Jag har också hunnit träffa den härliga klass jag skall vara mentor för under de två månader de har kvar på sin högstadietid. De kommer nog knappt hinna lära känna mig innan de skall sluta. Men jag skall göra mitt bästa för att de skall ha en bra sista tid på Sandgärdskolan.

Jag är övertygad om att jag kommer få en underbar vardag på Sandgärdskolan tillsammans med kollegor som håller det pedagogiska samtalet levande. De första veckorna har varit omtumlande med mycket nytt att lära sig och jag antar och hoppas att jag kommer hitta nya saker att lära mig framöver. Nya saker som utvecklar mig och får mig att skapa den bästa tänkbara undervisning för mina elever.

Till sist vill jag önska min företrädare Christian ett underbart liv med många nya fantastiska upplevelser.

 

 

Kommentera

