Det där skall bli fina blommor!

  Det där skall bli fina blommor. Med olika färger, säger min son till mig när vi försöker fånga lite av vårsolen med ett mellanmål på altanen.

Jaha säger jag. Hur skall vi göra för att det skall bli fina blommor då? 
Min son säger utan att tveka: Vi måste ge dem vatten. Och ställa dem i solen. Och ta hand om dem. 
Jaha, ungefär som med människor överlag tänker jag tyst för mig själv. Men jag hinner inte säga det högt innan min son är borta och på nästa tanke. Självklarheter från min 7-åring
Och visst är det fantastiskt hur naturen är beskaffad. Väldigt mycket är detsamma fast i olika kostymer. Fröet i krukan är inte helt olikt en människa. De måste ha omtanke för att kunna växa och utvecklas. Omtanken kan vara olika beroende på behoven. 
Även elever behöver omtanke, närhet och ett sammanhang för att kunna växa. I min slöjdsal kan eleverna få det sammanhang som ger dem möjlighet att växa och utvecklas.
Jag är inte så duktig på att ta hand om växter, eller som jag ibland säger, det finns utvecklingspotential i mitt sätt att ta hand om växter, men jag tror att jag kompenserar det genom att ta hand om mina elever. Trots det tror jag att jag skall göra ett försök att hjälpa dessa plantor så att det blir smultron. Det vore gott, och somrigt! 

 

Ta hand om er och se till att ge era plantor, elever eller vad det är ni vill skall växa den omtanken de behöver.
Kommentera

