Slöjd

När jag för ett tag sen skulle börja på en ny skola mitt i en termin kände jag att det skall ju inte vara några problem. Och problem har det ju faktiskt inte varit, men det har heller inte varit lätt. Ett ämne som slöjd präglas ganska mycket av slöjdläraren som håller i undervisningen och det medför att det tar ett tag innan man har förändrat salen till det skick man vill ha den. Jag har samtidigt med undervisning, dokumentation, bedömning, planering jobbat mycket med att förändra salen som jag kom till. Salen börjar kännas som den sal jag vill ha för att bedriva min undervisning i. Jag har dock några stora saker kvar och ett av dessa är ytbehandlingsrummet. Ni som läser detta och är slöjdlärare vet vad jag pratar om. Det blir alltid kladd i ett ytbehandlingsrum, men det jag vill göra är att minimera detta och jag har en ganska klar bild över hur jag vill ha det. Tack vare allt jobba med min ”nya” slöjdsal så har jag inte hunnit göra så mycket ”flippar” men några har det blivit. En av dem har faktiskt vuxit fram i mina tankar när jag kom till min nya slöjdsal. Jag vill genom denna film förtydliga att vi huvudsakligen inte gör saker i slöjden utan vi lär oss förmågor. Det är detta förmågor och lärandet som jag tycker skall vara i fokus för slöjdundervisningen. Det skall inte vara en tillverkningsverkstad. Sen att det blir saker som ett resultat av arbetsprocessen och lärandet är ju bra men vi får nog inte glömma av syftet med slöjden.

2 thoughts on “Slöjd

  1. Oj vad fint Leif, varit inne på samma ide att genom en flipp visa vad mitt ämne bild går ut på. När jag ser detta ser jag hur tydligt det blir, tummen upp! Kul att få ta del av detta! Vi borde ha den på skolans hemsida.
    Det finns mycket överbrygga även i min sal just när det gäller förväntningar på skapandet och hur undervisningen ska se ut.

Kommentera

