Veckans mål

De senaste veckorna har jag ägnat mig att implementera min tanke med flippad undervinsning i min slöjdsal bland eleverna på Sandgärdskolan. Jag kanske inte är jättetydlig att det är flippad undervisning men de märker det genom att jag ger eleverna saker att fundera på, titta på, eller göra inför slöjdlektionerna. Det gör jag genom loggboken på den lärplattform vi använder. Bara under några veckor har jag märkt en förändring genom att eleverna lättare vet vad de skall göra. Det finns naturligtvis flera som inte har tagit till sig detta sätt att genomföra slöjdundervisning än men det kommer bli fler och fler ju längre tiden går. Men oavsett vilket så är min viktigaste stund med eleven lektionen då eleven kan testa alla nya kunskaper och samtidigt lära sig av alla lyckade försök och även några misslyckanden. I ett flippat klassrum är nog det bland det viktigaste att komma ihåg. Lektionen är viktigt. Det personliga mötet är viktigt.

Jag har senaste veckorna börjat skriva upp ett litet extra mål på tavlan för eleverna. Det kan ha med kursplanen att göra men det kan också vara något som är ett redskap för att lära sig mer och lyckas. Det kan vara saker som: ”Lär dig tre nya verktyg” eller ”Hjälp en kompis någon gång under lektionen” eller som denna vecka ”Använd korrekta begrepp när du arbetar i slöjden. En del av dessa saker kanske är självklara för några elever men för andra elever så blir det nya erfarenheter och lärande.

IMG_4355

Kommentera

