Jag är en slöjdsal…

Dörren öppnas och eleverna kommer in. Det blir fullt av liv och eleverna rör sig mot slöjdbänkarna som är utplacerade runt om i salen. Ljuset tänds och strax därefter lyfts några pallar ner och ställs på golvet. Några av eleverna sätter sig ner en kort stund för att strax därefter resa sig upp igen och gå och hämta metall, plast eller något annat material. En elev hämtar en bit trä som jag har i en öppen angränsande del. Jag ser hur eleven målinriktat tar träbiten och lägger den på bänken för att sen fortsätta mot verktygstavlan för att hämta en fogsvans. Snart kommer spånet yra. Vid en annan bänk har en annan elev börjat dra raspen över kanten på en bräda. Det verkar som hörnet på brädan skall bli runt. Vad det skall bli vet inte jag men det syns att eleven vet vad denne gör och fortsätter frenetiskt dra raspen över träbiten igen och igen. Vid den vita tavlan i ena kanten av mig ser jag två elever rita med pennorna på tavlan. De verkar försöka komma överens om bästa sättet att sätta samman två träbitar för tavlan är full med olika teckningar på hörnen där två träbitar möts. Jag tror de har valt ut två olika sätt som de jämför med varandra och funderar över fördelar och nackdelar. En elev har stannat upp med sitt arbete och tar en bild för att en stund senare knappa på datorn en kort stund.

Jag ser hur han som är här varje dag går genom salen mellan bänkarna och han tycks stanna till vid varje bänk och ibland ställer han en fråga och andra gånger visar han eleverna hur de kan göra. Jag har sett hur han ibland ger eleverna en extra fråga eller ett problem att fundera över och jag har sett hur eleverna tillsammans löser frågan eller problemet och blir klokare. Jag har också sett att han som är här varje dag lär sig nya saker varje dag.IMG_2886 I den andra änden står en elev och sågar av en liten metallstång. Det ligger fler bitar av metallstången där på bänken. Kanske skall de också böjas till krokar likt en av de tidigare stängerna blivit. I ett rum med glasfönster som också finns hos mig ser jag en elev stryka på vacker röd färg över sitt nästan färdiga arbete. Strykningarna är långa och lagret med färg täcker fint över träbitarna.

Eleverna stannar upp och lägger tillbaka verktygen på sina platser. De dammsuger snabbt upp skräpet som tillkommit under lektionen och jag ser att de samtidigt har fått nya intryck och lärdomar när de sakta lämnar salen och det blir tyst och stilla igen. Kvar är bara han som är här varje dag som sitter och knappar lite på datorn. Han sitter där vid en bänk med ett nöjt leende. Vad han tänker på vet jag inte men jag är övertygad om att han tänker på alla elever som kommer hit för att lösa problem och lära sig nya saker varje vecka hos mig.

Jag är en slöjdsal…

Kommentera

