Reflektion från en dag på SETT

Första dagen är avverkad på SETT2016 och jag är full av intryck och avtryck. Även om dagen avslutades med att mitt SL-kort försvann från den plats jag lagt det på från början så har jag en positiv bild av alla de intryck som dagen gav mig. Jag gillar verkligen det myller av lärare, skolutvecklare, rektorer m.fl. som samlas på ett ställe för att träffa andra, lära sig nya saker och få nya idéer till sin undervisning. I detta myller fanns jag och jag hade i programmet letat fram spännande föreläsningar som jag ville gå på. Det är lite synd att man inte kan gå på alla föreläsningar men visst är det en styrka att vi är flera stycken från Sandgärdskolan som kan dela med sig av sina intryck under dagen. Även om jag vid vissa av föreläsningarna fick sällskap av andra från skolan så är det mina tankar som jag berättar om.

IMG_5511Jag började med att lyssna på Sofia Kruth från Sandhultskolan som berättade om sitt arbete med 3D-classroom. Eleverna blev mer engagerade och lärandet stärktes genom att använda denna digitala resurs. Och jag måste medge att det blir en lite wow-effekt när men med 3D-glasögon får följa med rakt in i örat och se hur örat arbetar när ljudvågorna kommer in i hörselgången eller när man får åka med in nära ett löv och in i det och ser hur fotosyntesen går till.

Min nästa föreläsning var det Anna Josefsson och Johan Klavins från Hultsfreds kommun som höll i. De berättade om vad som hände när 3D-printern kom in i klassrummet. Jag vet egentligen inte riktigt om det var något av de som de sa som var viktigt för mig men de som hände i mitt huvud under tiden var än viktigare. Jag ser stora möjligheter att jobba med 3D-skrivare i slöjden. Kanske som en designuppgift eller kanske mer riktigt när eleverna jobbar med estetiska uttryck. Kanske få programmera fram en modell av en stol. Varför riste sen när de skrivit ut den så bygga den i naturlig storlek i slöjden. Eller använda utskrivna delar som delar i ett projekt som de jobbar med i slöjden. Kanske är det ett sätt att föra slöjden vidare och utveckla undervisningen och redskapen. Hoppas att det någonting kommer finnas möjlighet att låna en 3D-skrivare och få testa den med eleverna för att se hur och vad den kan tillföra. Men jag tror att det finns många fler saker som den skulle kunna tillföra till min undervisning.

Efter lunchen var det dags för Elisabeth Jagell Växthusets slöjdsalar att berätta om hur hon jobbar med digitala hjälpmedel i sin slöjdundervisning. Hon använder bloggen mycket i sin undervisning och det är ofta eleverna som gör att bloggen utvecklas. I sin föreläsning berättade Elisabeth om många appar och nätbaserade digitala resurser som tinytap (bygga frågespel till begrepp), chatterpix (gör att verktygen kan tala), Lexin (översätter ord) och conqr (för att göra flash-kort för att koppla begrepp med bild) men det är ändå hennes arbete med eleverna som jag blir imponerad av. Det känns som att Elisabeth är mycket bra på att fånga elevernas intressen och möta dem precis där de är. Kanske är jag där också men det har fått mig att verkligen fundera över det jag gör och på vilket sätt jag kan bli bättre.

Under dagen träffade jag många personer och som alltid är det jättetrevligt att träffa dem som man annars bara ser på nätet. Det blir liksom något annat att prata ”in real life”. Jag hade bland annat ett långt samtal med ett ”stort” utbildningsföretag om läromedel i slöjd. Och framför allt digitala läromedel. Jag vet att jag blev mycket klokare under samtalet och jag hoppas att jag tillförde en del tankar till företagets framtida arbete. Och vem vet, kanske har jag sått ett frö till ett nytt digitalt läromedel och kanske är jag i framtiden en del av ett sådant läromedel. Men till dess kommer jag ta med mig alla mina lärdomar och tankar från dagen till min egna undervisning och min egna digitala undervisning.

Ha det så gott. Vi ses snart igen!

Denna text är även publicerad på http://skolutveckling.sandgardskolan.se/#post16

Kommentera

