Flippad slöjdundervisning

Jag flippar delar av min undervisning för att möta mina elever där de befinner sig i sin utveckling.

För ett antal år sen när jag var relativt nyutbildad så hade jag en ganska klar plan för hur jag ville att min undervisning skulle se ut. Eleverna skulle jobba med enskilda projekt inom det område de själva ville(behövde) utvecklas i och i eget tempo. Jag insåg ganska snabbt att jag inte lyckades genomföra det så. Jag hade ett antal elever som en svans efter mig i salen som inte visste hur de skulle gå vidare. Det ropades efter hjälp lite här och var och ingen kom direkt vidare mer än för stunden. Jag ville ha djupare samtal med eleverna om lärande och varför de gör saker på ett visst sätt men istället blev det en ständig kamp för att visa eleverna hur de skulle göra. Det blev många olika platser att vara på eftersom alla elever jobbade med olika projekt med olika förkunskaper.

Det var då jag började filma mig själv när jag gjorde olika tekniker som sammansättningar, såga, borra, limma m.m. Dessa filmer kunde jag sen redigera, lägga ut på min youtube-kanal och sen länka från min slöjdblogg. Ett exempel är här:

Och ett annat exempel kan se ut så här:

När eleverna sen arbetade i slöjden med olika projekt och även beskrev dessa i en loggbok kunde jag lägga till ett svar som innehöll en länk till ett inlägg i slöjdbloggen som gav dem information om hur de skulle gå vidare med sitt projekt. När eleverna sen inför lektionen hade kollat på innehållet länken jag gav dem som svar på loggboksinlägget så kunde de komma till lektionen bättre förberedda än vad de tidigare var. Det innebar att jag inte behövde svara på massor av frågor om hur de skulle göra utan snarare så kunde jag och eleverna diskutera om varför man väljer att göra på ett speciellt sätt eller varför det blir starkare och så vidare. Vi fick ett djupare samtal och eleverna fick en djupare förståelse.

Och sen dess har jag använt modellen flippad undervisning där det har passar i min undervisning. Det innebär alltså att eleverna kollar/läser/reflekterar över något inför undervisningstillfället och som läraren och/eller eleven bearbetar vidare under lektionen. Som i detta exemplet där jag visar en process som innehåller ett antal ”fel” och eleverna skall inför lektionen kolla på den och lokalisera sina ”förbättringsmöjligheter”. När vi sen i grupp pratar om det så kan vi diskutera olika delar av användandet av tekniker i slöjden. Kolla själv:

Men även om jag använder flippad undervisning i undervisningen ibland så kan jag använda samma youtube-klipp under lektionen men då blir det ju istället undervisning med hjälp av digitala hjälpmedel. Jag använder ganska många olika digitala hjälpmedel i min slöjdundervisning. Det är blandannat quiz, kahoot, snapguide, QR-koder, voto, answergarden, padlet, popplet och många fler. Jag har tagit upp en del av dessa i tidigare inlägg men för den som är intresserad så lägger jag en länk till ett dokument med lite olika resurser på som jag då och då använder. Det jag har märkt är att jag får elever som är mer medvetna om hur de skall ta sig vidare sen jag började flippa min undervisning och sen jag började använda mer digitala hjälpmedel i slöjden. Det mest positiva är att jag också har blivit mer medveten i slöjdsalen.

Och jag vill tillsist förtydliga att det måste vara behovet som styr vilken undervisning man har eller om det är lämpligt att använda ett digitalt hjälpmedel eller om det är flippad undervisning som är det bästa. För att bedriva flippad undervisning får inte bedrivas bara för att det låter häftigt eller att det är modernt just nu. Det är alltid klassen och i den de ingående eleverna som ”berättar” vilken undervisning som passar bäst.

https://www.youtube.com/user/slojdarna

https://sarlaslojd.wordpress.com/

”@leifhblomqvist” på twitter

”Slöjdläraren Leif Blomqvist” på facebook

https://www.instagram.com/slojdlararen/

 

Annonser

2 thoughts on “Flippad slöjdundervisning

  1. Ping: Slöjd - leckis | Pearltrees

  2. Ping: Börja om från början… | I huvudet på en slöjdlärare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s