Göra film!

Ibland när jag ser ett problem i min undervisning, eller att många elever efterfrågar samma sak, eller kanske att jag ser elever misslyckas med samma sak ofta. Även om det är viktigt för eleverna att få misslyckas och hitta sina egna lösningar så finns det tillfällen då jag har en lösning som hjälper dem vidare. Då kanske det blir en film som besvarar det problemet för eleverna. När jag gör filmen händer det ibland att jag vill göra den lite utöver det vanliga. Glädjen och humorn måste få ta plats i undervisningen. Idag blev det en sådan film som sorterar under ”tips & trix”.

En sådan här film använder jag sällan för att flippa min undervisning, alltså ge eleverna i uppgift att kolla på inför undervisningen för att vara förberedda utan denna film använde jag som en ren instruktionsfilm som eleverna använder under lektionerna. Men jag använder den naturligtvis också för att skapa intresse för slöjden och för all del att eleverna skall känna att det är ok att göra fel och visst tycker jag det är lite roligt också och det är ju bra att det är kul att jobba.

Kommentera

