Elevens val

Det är långt kvar till det är dags för elevens val på min skola.  Två dagar med någon form av fördjupning i ämnet eller skulle också kunna vara breddning eller kanske något helt annat. Förra året vid denna tiden gjorde jag fågelholkar tillsammans med eleverna. Kanske inte så mycket fördjupning i ämnet men ett ack så viktigt arbete för våra småfåglar. Känns skönt att några småfåglar nu kan hitta ett härligt ställe att föda upp sina ungar på och möta våren i.

I träslöjden denna terminen kommer eleverna jobba med automator. En liten mojäng som rör sig när man vevar på en vev. Det går egentligen utveckla detta område hur mycket som helst men jag har valt att lägga ribban ganska lågt för att kunna möte alla och sen kan de som vill utveckla sin automata vidare. Kanske blir det någon form av omröstning på den sinnrikaste eller häftigaste automatan där övrig personal får rösta på anonymiserade automator. Men det får jag fundera vidare på, vet inte om det är så bra och det kan blir ledsamt för en del elever.

Jag har förberett några varianter på automator för att visa för eleverna men jag har ännu inte bestämt vilka jag skall använda som exempel. Jag vill visa vilka möjligheter som finns men jag vill samtidigt inte visa för mycket för att de skall känna att de kan klura lite själva. Men jag antar att de som behöver exempel behöver det och de andra kommer trots många exempel klura ut egna varianter ändå. Det viktiga är ju att jag visa på en del olika sätt att få figurer att röra sig. Och visst kanske det kan vara kul att ta ett ord, mening, citat eller uttryck  och synliggöra det genom automatan. Kolla själva på mina exempel och se vad du tycker.

 

I morgon skall jag ner till slöjdlärarutbildningen (lärarlyftet) på Göteborgs universitet och prata om slöjden och digitala redskap i slöjdunderviusningen. Det skall bli roligt att träffa fler slöjdlärare som vill utveckla sig och nå nya kunskaper och nu till helgen skall jag utveckla mer kunskap om automata eller täljda mekaniska makapärer. Jag skall delta i en täljkurs som Per Helldorff leder och där skall jag få lära mig att tälja en applådmaskin. Skall bli riktigt roligt. Har sett några av han makapärer i verkligheten och de är riktigt coola. Jag antar att jag får anledning till att återkomma till kursen senare.

Kommentera

