Utveckla noggrannhet

Härom dagen var det en elev som jag tipsade om att hen skulle använda kontursågen till en detalj på ett projekt och eleven svarade då att hen tyckte det var så svårt att såga på den. Det var svårt att följa linjen och sågbladet brukade ofta inte såga dit man ville. Det fick mig att börja fundera över hur det skulle gå att utveckla förmågan att såga på kontursåg, och även om det kanske inte finns direkt utskrivet i centralt innehåll eller kunskapskrav så kan det ändå vara en förmåga som kan leda eleverna närmare sina mål i slöjden. Och visst måste det vara roligt att såga på kontursågen om man blir duktig på det. Skulle det kanske gå att göra en enkel övning för att utveckla noggrannhet på maskinkontursågen.

unspecified-3

Kontursågsövning

 

Jag började fundera och kom tillslut fram till en sågövning där jag har en enkel figur som eleverna kan öva på. Denna övning bygger en del på några övningar jag har sett att någon lärare använder då eleverna för första gången kommer i kotakt med symaskinen och skall lära sig den. I det fall jag tänker på så skall eleven, med eller utan tråd (det jag har sett har varit utan tråd), sy mellan två linjer på ett papper. Svårighetsgraden ökar successivt och tillslut är det riktigt tätt mellan linjerna som slingrar sig fram över pappret.

Figuren som du ser exempel på härintill består
av en linje som är sluten och de olika figurerna har olika tjocka linjer. Eleven skriver ut pappret klipper ut den figur hen vill använda och limmar fast på en tunn plywood eller något annat material som är lämpligt. Målet med övningen är sen att såga så att man håller sig med sågbladet i det svarta på linjen hela tiden. Ju säkrare man känner sig på kontursågen desto tunnare linje kan man välja på sin figur. Och ju tunnare linje man använder desto svårare är det att såga i linjen. Jag har ännu inte testat att använda detta med eleverna men när jag ser ett problem eller utvecklingsområde så måste jag bara börja utveckla och förändra  för att långsamt närma mig en lösning på det. Jag gjorde en liten film till mina tankar. Vad tror du? Kan det fungera? Hör gärna av dig om du har några funderingar kring detta eller om du kanske prövat något liknande.

Kolla gärna slöjdbloggen för fler sågexempel

Kommentera

