Tälja med glädje

Idag hade jag en klass sista lektion för terminen där eleverna var klara med sina arbeten och det fanns egentligen ingen tid att börja med något större arbete. Då tog vi fram lite små bitar av lind och satte oss för att tälja. Jag tycker det finns en pedagogisk poäng i att tälja samtidigt dom eleverna och de gillar att ”härma” mig när jag täljer. Jag har testat genom att tälja olika typer av former på exempelvis tomteluvan och när jag gör en form så är det många elever som gör likadant. Ganska häftigt tycker jag. Eleverna började idag tälja tomtar (förmodligen för att jag nämnde detta som extrauppgift men också för att jag täljde tomtar) och jag insåg att jag hade börjat med tomtar själv på många lektioner och kommit olika långt så då blev det en idé som jag tänkt göra tidigare. Jag har länge funderat över att rama in det jag täljer i en svart ”låda” och sen låta det täljda visa olika uttryck. Idag blev det en trätomtes utveckling. Vem vet vad jag hittar på imorgon?

Ha en trevlig jul!

IMG_7306.jpg

Kommentera

