Kommentera gärna

Jag har under några år varit aktiv på youtube och där har jag gjort filmer om slöjd i syfte att lyfta mina elever. Det har varit filmer som jag till en början främst använde för att flippa min slöjdundervisning. Under senare tid har jag dock använt dem som en resurs för eleverna att hitta själva i. Det har blivit några filmer under dessa åren och besökarna har ökat och jag har fått fler och fler kommentarer. Till en början var det väldigt mycket positivt och detta har fortsatt. Jag har fått kommentarer från elever och lärare och även ibland från föräldrar som har påpekat att jag genom mina filmer hjälpt dem vidare. Visst är det roligt och lyftande att höra detta. Ibland har jag även fått någon kommentar med önskemål om något som behöver förbättras. Dessa kommentarer är oerhört värdefulla för mig. De ger mig mycket, om, och då säger jag detta med ett stort OM, kommentarerna är konstruktiva. Då kan jag förhålla mig till dem och ta till mig saker som kan utvecklas, och kanske göra något åt dem.

Men då och då dyker det upp kränkande eller otrevliga kommentarer i flödet på min kanal på youtube. Ibland kan det handla om två personer som har ett utbyte av olika kraftuttryck i kommentarsfältet under en film och andra gånger har det varit någon som skrivit massor av riktigt fula ord som inte lämpar sig att nämna här.Jag brukar ofta bara ta bort kommentaren/kommentarerna utan att tänka så mycket på det. Då pratar jag om ovan nämnda kommentarer där det innehåller fula och/eller meningslösa ord och/eller kränkande innehåll. När det är bra frågor eller andra kommentarer svarar jag alltid utan undantag. Men som sagt när det är kränkande innehåll eller meningslöst innehåll så händer det att jag svarar och jag tänker visa ett exempel på detta här nedan. Jag har suddat ut namnet på den som har kommenterat för att det är inte viktigt i sammanhanget.

ska%cc%88rmklipp_2017-01-20_08_43_00

Som ni ser inriktar sig denna eleven (jag tror i alla fall att det är en elev från en annan skola) på att kommentera min vikt och storlek. Jag vet att jag har ett antal kilo för mycket men det är inte det som är det centrala här. Jag tycker mig se att det har ökat något det senaste året men det kan också ha med att jag har fått fler prenumeranter på min yuotube-kanal. Jag tycker ju samtidigt om att få glada kommentarer och konstruktiv kritik så jag vill ju inte ta bort kommentarsfunktionen även om det skulle vara ett alternativ. Men då får jag ju inte tillfället att besvara en tokig kommentar eller kränkande behandling.

Och vem vet kanske funderar killen som skrivit kommentaren en gång extra nästa gång på hur han kan framföra sin åsikt utan att vara elak och istället vara konstruktiv.

Jag vill till sist uppmana er alla att gärna kommentera det som jag gör och naturligtvis gillar jag om även era elever kommer med funderingar och tankar kring det som tas upp i mina filmer. Jag försöker som sagt att besvara allt.

Och för er som undrar så lägger jag filmen här nedanför så att ni själva kan se och höra om ljudet verkligen är så lågt som påstås. Ha en trevlig helg och ta hand om varandra därute.

Kom ihåg att tillsammans blir vi så mycket bättre!

 

10 thoughts on “Kommentera gärna

  1. Jag berörs av många saker i din text. Självklart ledsen över att att någon aktivt valt att vilja kränka vår goa snickargubbe, men vi medelålders tjockisar hanterar det ju rätt väl ändå. Själv hade jag inte ens valt att kommentera dumheten, då är man ju med i leken på nått vis och man kan omöjligtvis vinna. Nä, jag hade tagit bort skiten, min kanal och där bestämmer jag. Den största beröringspunkten för mig i din text är den erfarenheten som skaffat dig genom att vlogga som våra barn och ungdomar råkar ut för varje dag. Att sprida sina kunskaper som lärare på webben är också att skaffa sig nya. Det är få vuxna i skolan som vågar försöka eller förstår hur viktigt denna kunskap är. Du gör det och kommentarerna är övervägande positiva eller hur?

    • Japp, nästan alla (läs alla) kommentarer är frågor av intresse eller positiva hejarop och en och annan konstruktiv feedback. Jag tar bort nästan alla fula ord och meningslösa kränkningar direkt. Men denna gången valde jag att faktiskt besvara det.

  2. Oj vad bra 🙂 Det Du gör är ju fantastiskt! Det är ju otroligt! Vilken fin grej Du gör, så många Du hjälper med slöjd! Otroligt bra!
    Elaka dumskallar finns det överallt. Plocka bara bort dem! Anmäl deras inlägg till Youtube eller annan administratör av sidorna om det går. Fortsätt påtala om de fortsätter, helst ska man avslöja deras identitet helt och till fullo, ofta är de fega små stackare eller mobbare av olika sort. Obegåvade i vilket fall som helst, egentligen inte värd uppmärksamheten!

    Det Du gör däremot är fantastiskt!
    Fortsätt med det så länge Du trivs och känner Dig bekväm att göra det, för det Du gör är verkligen storartat fantastiskt!!
    Hoppas Du känner uppriktigheten i mitt meddelande till Dig! 🙂 🙂 Vänligen/Jonny Aira

    • Tack! Jag plockar för det mesta bort sådana kommentarer men ibland känner jag att jag måste ge någon feedback för att de skall lära sig eller kanske fundera lite över det som de säger.
      /Leif

  3. Djudvolymen är mycket bra.
    Jag fick sänka den för den var så hög.
    Eleven måste ha dålig teknisk utrustning eller eventuell hörselskada.
    Du gör ett fantastiskt jobb som producerar film med mycket bra instruktioner. Stor hjälp för både lärare och elever.
    Mycket tråkigt med kränkningar på nätet. Väldigt bra svar till eleven.
    Du är proffesionell och ödmjuk i ditt förhållningssätt. Stort tack Leif för dina delningar av processer och tekniker.
    Med vänlig hälsning, Bibi Rosenlund

    • Tack! Förmodligen har eleven haft mycket ljud runt omkring sig eller dålig utrustning som du säger. Jag vet att min utrustning är bättre nu än vad den var då. Jag köper ju min utrustning själv så det får bli vad jag har råd med. Förhoppningsvis är min tekniska utrustning bättre nu så att ljudet blir renare och jämnare. Tack för din fina återkoppling.

  4. Hej! Jag använder dina filmer mycket och uppskattar verkligen det arbete du lägger ner! Jag tycker också att det var väldigt bra av dig att faktiskt visa denhär personen som skrev så ogenomtänkt att du tar hen på allvar. Och det visar du ju genom att svara! Många som skriver sådant i kommentarer är nog tyvärr inte vana vid att bli lyssnade på. Jag tror du har fått hen att tänka till och jag tror hen längre fram kommer att minnas det som väldigt positivt att du tog dig tid och svarade!
    Fortsätt ditt värdefulla arbete!!

  5. Bra film Leif!
    Lite intressant ändå, att den elev som inte mår så bra, såg så pass mycket av filmen att du kom till själva basningen. Ljudet gick ner lite där, men är helt ok för mig som är en lomhörd 57 årig slöjdlärare!
    Fortsätt med ditt informativa filmande!
    Göran Wåhlstedth, Örnsköldsvik

Kommentera

