Tälja småfigurer

Påsklovet blev en stund för avkoppling. Jag prövade en sak som jag länge velat testa men inte riktigt haft tid att göra på riktigt. Jag testade att tälja småfigurer i lind. Dessa småfigurer kanske inte är något som jag kommer göra med mina elever men jag kan definitivt ta delar av teknikerna och använda i undervisningen. De figurer jag har gjort är runt 6-7 cm höga och relativt detaljerade. Eftersom det är de första figurerna jag gör så håller jag fortfarande på att lära mig och när jag la ut dem på facebook så fick jag genast förslag om att sälja dem. Vad det blir av den saken vet jag inte men jag vet att det är väldigt avkopplande att tälja och jag upplever att jag får energi av det. Än så länga har jag täljt runt tio figurer och så fort jag gör en ny kommer jag lägga ut den på en facebooksida som jag har skapat för just dessa. Jag tror nämligen mina vänner på facebook skulle tröttna om jag la ut varenda figur i mitt vanliga fb-flöde. Sidan hittar du under Leifs täljda figurer.

När jag har täljt en figur målar jag den med starkt utspädd akrylfärg, så utspädd att det nästan blir ett betsat uttryck och sen stryker jag på ett lager med linolja.

IMG_0906.jpg

Några av de figurer jag har täljt hittills.

IMG_0931.jpg

De verktyg jag använder och ett par materialbitar av träslaget lind. Figuren intill är 6 cm hög.

Kommentera

