Vikarie i slöjden!

Idag har jag varit i Värnamo för att föreläsa om min undervisning. Ganska trevlig start på dagen och det var 15-20 stycken slöjdlärare och andra praktisk-estetiska lärare som var där och lyssnade. Jag tycker att det gick bra men det är lite tveeggat eftersom samtidigt som jag är borta och föreläser så är mina lektioner i behov av vikarie. Oftast är det väldigt svårt att få tag på en vikarie som kan jobba med eleverna i slöjden och så var det också idag. Men inför detta tillfälle så hade jag förberett en liten uppgift för de två klasserna med år 3. IMG_3597Jag gjorde ett slöjdspel med lite inplastade frågekort. Dels finns det frågor om olika verktygsnamn med bilder på de olika verktygen på men också frågor som syftar till annan kunskap också. En del frågor som var ganska svåra och en del frågor som var lite lättare men oavsett vad så är tanken att de skall lära sig av spelet och av varandra. Jag vet inte alls om detta är en lagom uppgift eller om den är för hög svårighetsgrad men dagens grupper hade uppskattat den och tyckte att den var kul. Som utfyllnad fick de sen titta på en film där jag jobbar och försöka hitta fem fel i hur jag arbetar. Kolla filmen här:

När de sett filmen eller under tiden när filmen gick så fick de försöka komma överens om fem saker som jag gjorde fel.

IMG_3600Jag tycker det viktigaste när det gäller att skapa uppgifter för vikarie så är det att det skall vara meningsfullt och lärorikt. Jag hoppas att de två grupper som jag missade idag har haft en både meningsfull och lärorik förmiddag, vilket jag är övertygad om att de har haft.

Edit: Några har efterfrågat om de kan få spelet och därför lägger jag länkar till PDF-filer som jag har gjort. Korten måste du klippa ut och vika dubbla tillsammans med rutan intill innan du plastar in dem

Spelet

Kunskapskort

Verktygskort

Annonser

2 thoughts on “Vikarie i slöjden!

  1. Hej Leif!
    Tack för en inspirerande blogg och intressanta och lärorika youtube-klipp!

    Jag har en år 3 i slöjd och tycker att det kan vara ganska svårt ibland att veta ungefär vilken nivå jag ska lägga undervisningen på… Jag har inte läst slöjd i min utbildning (är fsk-lärare och 1 till 3-lärare, men jobbar huvudsakligen i en förskoleklass), men har det i min legitimation. Därmed tyckte min chef att jag kunde ha slöjden några år! =)

    Vad gör du med dina treor? hur mycket jobbar ni ”teoretiskt”? Jag skulle gärna ta emot lite tips och ideer om du har tid?! Menar inte att du ska behöva dela med dig av dina planeringar, men om du har några tips…

    Jag använder ibland dina klipp och visar dem för mina elever, hoppas det är ok?

    MVH
    Therese

    • Hej! När eleverna kommer till mig jobbar jag mycket med att de skall lära känna materialen, verktygen, mig och lokalen. Vi tar det lugnt och metodiskt och börjar med en liten namnskylt. Sen går vi vidare med en smörkniv och efter det jobbar vi med stringart och sen gör vi ett litet pennställ med inspiration ur en berättelse. Naturligtvis finns det mål med alla arbeten och vad tanken är att de skall lära sig och utveckla. Jag kan säkert berätta mer senare.
      Självklart är det ok att använda allt jag lägger ut i din undervisning. Kör på!
      /Leif

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s