Att vända på något

Att vända på något kan ju vara mycket. Att vända på ett papper och få ett helt tomt blad att skriva på. Du kanske är på väg någonstans och så vänder du och åker åt ett annat håll. Du kanske hittar en sten i skogen och vänder på den för att se vad som finns där under. Vänder eller öppnar en dörr och plötsligt öppnas en ny värld. Oavsett vad det är du vänder på så är det något som förändras.

För min del handlar detta inlägg om en grupp som jag hade för några år sen och som jag inte riktigt fick kontakten med. Jag hade försökt med flera olika saker och jag hade verkligen vänt på allt i min undervisning, men inget hade riktigt gett det resultat som jag tänkte skulle vara utvecklande för lektionerna och undervisningen. Otaliga utvecklingsarbeten hade jag varit med på men inget av detta som jag genom erfarenhet har provat hade skapat det klassrum jag ville ha i just denna gruppen. Men så en dag testade jag att vända på mig själv. Jag vände på mitt synsätt och fokuserade bara på det som fungerade i elevernas sätt att ta sig an utmaningarna i undervisningen och vips så vände hela gruppen. Bokstavligen hände detta under en lektion. Tänk att det kan vara så enkelt att hitta lösningarna. Det är bara att leta inom sig själv och kanske vända på en och annan sten för att hitta den lösningen. Det är bara du som kan göra en förändring och det är du som är viktig för din undervisning och dina elever. Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu!

Lämna en kommentar