Om mig

Jag heter Leif och jobbar som slöjdlärare på en skola i Borås. Jag jobbar en hel del med IKT i min undervisning och reflekterar och funderar ganska mycket över detta. Jag vill även göra mina lektioner och undervisning mer formativ och försöker alltid ha bedömning för lärande som ett centralt begrepp i min vardag. Nu tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina tankar till den som orkar läsa.

Jag föreläser också om mina erfarenheter och min undervisning. Intresserad? Kontakta mig via kontaktformuläret som du når via menyn.

3 tankar på “Om mig

  1. Hej Leif!

    Mitt namn är Hannah Svanteman och till hösten ska jag börja jobba som slöjdlärare på Botkyrka Friskola utanför Stockholm, just nu letar jag efter sätt att utveckla ett roligt och inspirerande, kreativt lärande. Jag tittade på föreläsningen om flippade lektioner och det verkar jättebra! Tyvärr försvann lite information mellan klippen av föreläsningen då du talade om att alla gör olika saker men verkar kunna titta på samma tutorials, vill du fylla i där vore jag jättetacksam. Skulle hemskt gärna också vilja veta hur ni planerar i sammanslagningen av textil- och träslöjd då jag också kommer göra de två ämnena till ett.

    Tacksam för svar!

    Vänliga hälsningar
    Hannah (@svanteman.com)

    • Hej Hannah!
      Det var nog inte så mycket som försvann. Jag är så osammanhängande i verkliga livet;-) Skämt åsido så menar jag när jag har 15 elever som jobbar med 15 olika saker och därmed 15 olika processer så kan de med hjälp av mina filmer komma vidare i sin process. Därmed inte sagt att de alla använder samma film även om det kan hända ibland. Det som jag gör är att jag genom loggboken i vår lärplattform och i min feedback eller feedforward kan hänvisa eleven till rätt instruktionsfilm om de inte redan vet det. Jag tror det var detta du undrade om. Annars får du höra av dig.
      När det gäller sammanslagningen av trä och textilslöjd så handlar det mer om att öppna dörrarna åtminstone i min och min textila kollegas tankar. Vi har salarna intill varandra och vi har redan nu fysiskt öppna dörrar. Det vi kommer göra är att dels även börja flippa textilslöjden på ungefär samma sätt som jag har gjort. Sen kommer våra arbetsområden vara sådana så att eleverna kan välja var de vill vara och jobba. Det skall inte vara materialet som bestämmer vad eleven skall jobba med utan eleven som skall bestämma vilket material denne vill jobba med. Det innebär att jag och min kollega kommer ta emot eleverna som en grupp. Som ett led i detta kommer vi också jobba med andra ämnen på skolan. Så mycket av detta arbete är fortfarande i planeringsstadiet men vi pratar om flera olika arbetsområden som exempelvis ”återvinningsslöjd”. Jag kommer återkomma om detta i kommande inlägg men för tillfället handlar det mycket om att förändra våra arbetsområden så att de funkar att arbeta med i hela slöjden. Jag pratar inte om det klassiska som att göra en ram i träslöjden och brodera en tyglapp i textilslöjden utan teman som kan gå att genomföra oavsett materialval.

      Jag hoppas att detta var lite svar på frågan och jag skulle vara intresserad att få höra hur det går för dig sen.

      Hälsningar Leif!

      • Tack så hemskt mycket! Jag kommer vara ensam lärare för slöjden med allt i ett klassrum, det är väldigt spännande. Jag kommer absolut höra av mig för att antingen fråga mer eller berätta hur det går 🙂

        /Hannah

Lämna en kommentar